mandag den 30. november 2015

PanPastels er fantastiske!

MalerPaletten har bedt mig teste PanPastels, hvilket jeg er meget glad for. PanPastels har åbnet en helt ny verden af farver for mig. Det er et fantastisk produkt der rummer mange muligheder. PanPastels har en meget høj pigmentering og farverne nærmest stråler af intensitet.


Sammen med et udvalg af softværktøj - også fra PanPastels, findes der et hav af muligheder for forskellige udtryk. Hos mig appellerer det rigtigt meget til at graduere og modellere.

Nedenfor har jeg lavet en video hvor jeg opbygger en skål. Her arbejder jeg netop med graduering og modellering. Det er en god idé at starte med den lyse farve, så jeg starter ud med den gule. Herefter lægger jeg den røde farve på og lader de to skønne strålende farver møde hinanden.

Til sidst lægger jeg en skygge under skålen - og voila! Det er blevet til en skål med dybde, form og strålende farver.

Der findes både svampe, penne og "softpaletknive" og sikkert mange flere værktøjer som kan bruges til at lægge farverne på med. I denne video har jeg holdt mig til to af slagsen.

 


Mere Panpastels...

Nedenfor ser du eksempler på teknikker som kan bruges med PanPastels.

Her har jeg til det sorte område brugt en stor oval svamp og alt efter hvor mange lag, hvor hårdt eller blødt eller hvor hurtigt og langsomt jeg har kørt med svampen, så har jeg kunnet graduere farven. Læg lige mærke til strukturen. Her har jeg brugt grov akvarelpapir. Jo lettere du trykker med svampen, jo mere struktur får du med.

Og, ja - forresten så er det piece of cake at bruge viskelæder. Så faktisk kan du lade det være en del af din teknik også.

Til det gule/orange område har jeg brugt den rektangulære svamp med lige linjer. og de tynde sorte streger er lavet med kanten af den trekantede svamp.


Alt efter hvilket softværktøj du bruger og alt efter hvor hårdt eller blødt du trykker... kan du skabe forskellige virkninger. 






Her har jeg leget lidt med den sorte og den store svamp. Igen... det handler meget om hvordan man lægger trykket. Tips: cirkelbevægelser er godt.

Skal du have lige linjer, så kan du bruge et stykke papir og så køre farven udover. Du kan også lave skabeloner med forskellige former og bruge dem.


Med viskelæder og dette softværktøj er jeg i gang med at skitsere lidt fugle. Der er ingen tvivl om at der kan anvendes mange teknikker med PanPastels.

Rigtig god fornøjelse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar